Jízdy historického autobusu - 5. 9. 2020

Jízdy historického autobusu – pro veřejnost zdarma po celý den.

9.00 hod. - odjezd do Těšan od budovy muzea (Brno, Purkyňova 105).

10.45 hod – odjezd do Klobouk u Brna na prohlídku Větrného mlýna. Zde je nutné uhradit vstupné 30 / 15 Kč.

12.15 hod. – odjezd od Větrného mlýna zpět do Těšan.

16.00 hod. - odjezd do Brna z parkoviště u hasičské zbrojnice v Těšanech k budově muzea (Brno, Purkyňova 105).

 

Karosa B 732 je model příměstského a městského třídveřového autobusu, který vyráběla společnost Karosa Vysoké Mýto v letech 19831997.

Konstrukce

Autobus B 732 je konstrukčně i vzhledově zcela shodný s vozem Karosa B 731. Jedná se o dvounápravový autobus s hranatou, polosamonosnou karoserií panelové konstrukce. Motor vozu je umístěn za zadní nápravou, v prostoru zadního panelu. V pravé bočnici se nacházejí troje dvoukřídlé výklopné dveře (ty přední jsou určeny především pro výstup cestujících, proto jsou užší). Sedačky pro cestující jsou rozmístěny 1+2, nad nápravami 2+2. Jedinou změnou oproti typu B 731 s automatickou převodovkou je mechanická převodovka, která byla do vozů B 732 montována z toho důvodu, že zatímco B 731 byly určeny výhradně pro městský provoz, autobusy B 732 mohly být využívány i pro příměstskou dopravu.

Vozy B 732 měly ve výrobě podobný osud jako B 731. Postupem času byly autobusy upravovány a zdokonalovány. Stejně jako B 731, mají i B 732 z posledních výrobních sérií prodlouženou zakulacenou záď, která byla použita i na nástupci karosácké řady 700, řadě 900. Důvodem instalace této zádi byla nutnost delšího zadního převisu, aby do vozu bylo možné umístit retardér (typy B 732.1658, B 732.1660 a B732.1666).

Výroba a provoz

Prvních pět vozů B 732 bylo vyrobeno v roce 1983, produkce v různých výrobních sériích pokračovala až do roku 1997, kdy byly autobusy B 732 nahrazeny typem Karosa B 932. Celkem bylo vyrobeno 4 495 vozů Karosa B 732.[1] K nim lze navíc připočítat i několik desítek vozidel, která (zejména v 90. letech) vznikla přestavbou autobusů B 731 (nahrazením automatické převodovky Praga 2M70 mechanickou od stejného výrobce). Pro země bývalého Sovětského svazu, kde vozy řady 900 ještě nebyly schváleny, ale byly upravené autobusy B 732 vyráběny dále. Protože však již měly určité modernizované prvky z „devítistovek“, byly označeny jako Karosa B 832.

Autobusy B 732 jezdily v mnoha provozech MHD bývalého Československa. Například v Praze jich v roce 1994 jezdilo 854, dne 19. dubna 2013 byla uspořádána oficiální rozlučková jízda s autobusy tohoto typu, vůz s evidenčním číslem 5885 tehdy vyjel na lince 122.[2] Nicméně posledním provozním autobusem B 732 u pražského dopravního podniku se nakonec stal vůz s číslem 7096, který byl v únoru 2012 po dlouhých 15 letech navrácen do provozu s cestujícími a definitivně dojezdil až v srpnu 2014.[3] V roce 2015 pak skončil jejich provoz v Brně a roku 2018 i v Českých Budějovicích. Posledním českým městem, v němž byl typ B 732 v provozu, se stal Havlíčkův Brod, kde vůz s ev. č. 1 svezl poslední cestující 31. října 2019.[4] Poté disponoval záložní Karosou B 732 č. 1108 pouze dopravce Martin Uher, který ji v roce 2020 několikrát příležitostně vypravil na speciální cyklobusovou linku v Pražské integrované dopravě. Provoz tohoto vozu, poslední B 732 v Česku, byl ukončen 16. srpna 2020, poté byl přeznačen na č. 1136 a zařazen do stavu historických vozidel.[5][6][7] Díky modernizacím jezdí vozy B 732 ještě v několika málo slovenských městech, avšak obvykle záložně, nebo u soukromníků mimo linkovou dopravu.

Zkušební vozy

Karosa vyrobila také několik zkušebních vozů, které, ač vycházely z typu B 732, ho mnohdy vzhledově nepřipomínaly. Jeden za těchto vozů (prototyp B17, označovaný jako B 732 model 92 nebo B 732.1661) byl např. v provozu v Praze s číslem 3000 v letech 19942000. Známý je také autobus B 732.1670 z roku 1993, běžně označovaný jako Karosa Legobus.